SSブログ

Cliburn Concert(US)で酷評された辻井伸行 [音楽時評]

私が金賞1位タイといち早くこのブログで報告したものを,無能なNHK が「世界的権威のあるコンクールで日本人が優勝」と騒ぎ立てたお蔭で,不可思議にも辻井伸行のリサイタルや協演コンサートがかなり早くから完売になって,私は今更ながら日本人のマスコミ信仰に呆れかえっています.

その辻井伸行が,Competition 関連でその開催地Fort Worthで開催されたCliburn Concert でその素顔を見せて,早くも酷評を受けています.

彼は,余りにもよく知られた曲を並べて弾いて,地元,Fort Worth の大多数のクラシック愛好家を憂鬱にさせたと書き出しています.Obviously bent on inducing mass depression among Fort Worth music lovers, 2009 Cliburn co-gold medalist Nouyuki Tsujii dragged out one overworked warhorse after another Tuesday in the opening concert of the 2009-10 Cliburn Concert series at Bass.

彼は無謀にも前半にベートーヴェンの「月光」と「熱情」を弾いたようです.評者は,まず,あまりに有名な曲を並べて弾くのは,どんなコンサート・ピアにストにも奨められた話ではない,何故なら,聴き慣れた有名演奏家と比較されてしまうのだが,辻井の習得レベルは到底その域に達していないこと,そんなことをするpianist はもっと別の,あまり知られていないけれども同等に重要な作品を学ぶことを怠ることになるからだと論じています.                                      この2点は,他人の演奏を耳から聴いて覚えるという辻井には,すごく耳痛い指摘でしょう.

重ねて,評者は,They are two of the composer's darkest creations. Played one after the other, they deliver almost unrelieved gloom. と performing Beethoven's Moonlight and Appassionata sonatas back to back is a bad idea for any pianist. と批判しています.                                                 日本人教師は,何故,日本流が必ずしも世界に通用しないことを教えなかったのでしょう.確かに日本では,ベートーヴェン三~五大ソナタ演奏会などを弾く奇特なピアニストが多いのですが... 

前半に対すると同じような批判が,辻井の後半のオール・ショパン・プログラムとその演奏にも向けられています. After the intermission, Tsjuii deepened the effect by following up with Chopin's equally pessimistic Ballade in G minor. 

In a second half devoted entirely to Chopin, Tsujii adhered to a bleakly monotonous tonal quality and an often overly heavy left hand. と侘びしい単調な音色と左手に過度の比重がかかっていたと指摘しています.

A set of lively mazurkas from Opus 24 provided the unlikely high point of the evening, largely because they lend themselves well to Tsujii's almost nonchalant approach. と A set of lively mazurkas from Opus 24 がhigh point だったと書いていますが,それは辻井の色彩への無頓着さに適合していたからだと,実はここでも貶しています.

最後の作品  Chopin's Andante Spianato and Grande Polonaise, emerged with workaday blandness. も無味乾燥でつまらなかったと酷評しています.

決して満場のではなく一部の熱心な拍手に答えて,2曲アンコールをしたようですが,これらも酷評の対象です.                                                    Chopin's Berceuse, the almost invincible charm of which nearly succumbed to the pianist's unwillingness to explore any variety of tone, and the Revolutionary etude, presented with cold speed and bravura. と「子守歌」は音色の変化を付けようとする意図が見られず,曲の魅力を引き出せなかったし,「革命」も冷淡なスピードの大仰な演奏に終わったと評しています.

ひょっとして,辻井は,これから日本で続けるリサイタルのプログラムを持ち込んで,大胆にもFort Worth でそれを披露したのでしょうか.もしそうだとしたら,co-gold medalist を巡ってcompetition に向けられた厳しい批判を知らされないまま,そこまで舞い上がっていたのかと,改めてその資質に疑念を禁じ得ません.

私はpiano competition に関心があって,彼自身にはおよそ関心がないのですが,NHK に乗せられた方々のご参考までに彼の近況をご紹介しました.

ただ,Cliburn Competition がその審査結果を巡って激論を巻き起こし,Piano Competitionのあり方を巡る議論にまで発展していただけに,今回のco-gold medalist への聴衆の失望は,Cliburn Competition 批判者にいっそうの発言力を与えることでしょう. 

追記になりますが,当日のプログラムは,                                                                        

PROGRAM                                          Beethoven Piano Sonata No. 14 in C minor, Op. 27, No. 2, "Moonlight"
Beethoven Piano Sonata No. 23 in F minor, Op. 57, "Appassionata"
Chopin Ballade No. 1 in G minor, Op. 23
Chopin Four Mazurkas, Op. 24
Chopin Nocturne in C-sharp minor, Op. 27, No. 1
Chopin Nocturne in D-flat major, Op. 27, No. 2
Chopin Andante Spianato et Grande Polonaise brillante in E-flat major            だったそうです.

 

Classical music: Nouyuki Tsujii disappoints with too-familiar program at Bass Hall

08:55 AM CDT on Wednesday, September 23, 2009                            By WAYNE LEE GAY / Special Contributor to The Dallas Morning News

FORT WORTH – Obviously bent on inducing mass depression among Fort Worth music lovers, 2009 Cliburn co-gold medalist Nouyuki Tsujii dragged out one overworked warhorse after another Tuesday in the opening concert of the 2009-10 Cliburn Concert series at Bass Performance Hall.

Presenting an evening devoted to extremely well-known works is a questionable strategy for any concert artist. First, it invites comparison with great performers, past and present, who have interpreted the same pieces, and Tsujii is clearly not ready to play on the same field with some of them. Second, it causes an artist to neglect exploring and presenting less familiar but often equally great music, old or new.

Those aspects aside, performing Beethoven's Moonlight and Appassionata sonatas back to back is a bad idea for any pianist. They are two of the composer's darkest creations. Played one after the other, they deliver almost unrelieved gloom.

After the intermission, Tsjuii deepened the effect by following up with Chopin's equally pessimistic Ballade in G minor.

In a second half devoted entirely to Chopin, Tsujii adhered to a bleakly monotonous tonal quality and an often overly heavy left hand.

A set of lively mazurkas from Opus 24 provided the unlikely high point of the evening, largely because they lend themselves well to Tsujii's almost nonchalant approach. In the two nocturnes from Opus 27, he continued to avoid any real variety of color.

The final work on the recital, Chopin's Andante Spianato and Grande Polonaise, emerged with workaday blandness. In response to an enthusiastic but far from unanimous ovation, Tsujii brought out Chopin's Berceuse, the almost invincible charm of which nearly succumbed to the pianist's unwillingness to explore any variety of tone, and the Revolutionary etude, presented with cold speed and bravura.

 

Denton-based writer Wayne Lee Gay has covered classical music and dance in the north Texas region for nearly three decades


nice!(0)  コメント(0)  トラックバック(0) 
共通テーマ:音楽

nice! 0

コメント 0

コメントを書く

お名前:[必須]
URL:[必須]
コメント:
画像認証:
下の画像に表示されている文字を入力してください。

※ブログオーナーが承認したコメントのみ表示されます。

トラックバック 0

この広告は前回の更新から一定期間経過したブログに表示されています。更新すると自動で解除されます。