SSブログ

紀尾井ホール:ケラー四重奏団の名演 [音楽時評]

もともとはアルテミス・カルテットの演奏会が予定されていたのですが,カルテットの1人が疾病ということで,ケラー四重奏団に代わって,私は,アルテミスと書かれたチケットで,ケラーを聴いてきました.

「ケラー四重奏団は、1987年に当時のブダペスト祝祭管弦楽団コンサートマスター、アンドラーシュ・ケラーを中心にリスト音楽院で結成された弦楽四重奏団です.弦楽四重奏の登竜門であり、難関ともいわれているエビアンとパオロ・ボルチアーニの両国際コンクールに優勝し、中堅世代でアルテミス・カルテットと並ぶ人気と実力を誇る弦楽四重奏団です.CD録音で名高いバッハ「フーガの技法」から抜粋、定評のあるバルトーク第5番、ベートーヴェンの傑作「ラズモフスキー第3番」を取り上げます.」というのが,紀尾井ホールからの通知文の一部です.

ケラー四重奏団(Keller Quartett)と弦楽を省いて表記しておりますから,他の四重奏の可能性も念頭にあるのだと思います.バッハの「フーガの技法」や母国のバルトークの弦楽四重奏曲全曲レコーディングが有名です.
メンバーは,
アンドラーシュ・ケラー(第1ヴァイオリン)
András Keller, Violine
ジョーフィア・クルニェイ(第2ヴァイオリン)
Zsófia Környei, Violine
ゾルタン・ガール(ヴィオラ)
Zoltán Gál, Viola
ユディト・サボー(チェロ)
Judit Szabó, Violoncello
でした,

前回の来日が1998年だったそうですが,そのオリジナル・メンバーから第2ヴァイオリンとチェロが交替しているそうです.
第1ヴァイオリン奏者の名前を冠した四重奏団なので,第1ヴァイオリンがリードする楽団かと思いましたが,それは思い違いでした.

プログラムは,

J.S.バッハ:フーガの技法BWV1080より
コントラプンクトゥスI、II、III.8度のカノン,IV、VI、IX
バルトーク:弦楽四重奏曲第5番Sz102
ベートーヴェン:弦楽四重奏曲第9番ハ長調Op.59-3「ラズモフスキー第3番」
でした.

「フーガの技法」は通常はオルガンかチェンバロで演奏されますが,楽譜が4声で書かれているので,近年は四重奏団も取り上げるようになっています.
たいへん澄んだ音で美麗なメロディが続く曲ですが,ケラーは完全に自分たちのレパートリーとしているらしく,大いに好演してくれました.

この四重奏団の最大の特質は,第1ヴァイオリンが控え目という点にあります.実に正確な音程とテンポを維持しているのですが,他の四重奏団と違って,第1ヴァイオリンがとくに目立つことは全くないのです.実に巧妙に四重奏団に溶け込んでいますから,絶えず,他の3人が弾く音が同じレベルで聴こえてくるのです.これぞ四重奏団といえるほど,絶え間なく綺麗なアンサンブルが続くのです.
ほかの弦楽四重奏団では,たいてい第1ヴァイオリンやチェロが,ほとんど曲の半分前後は.他の奏者を圧倒してしまうのですが,この四重奏団ではそれが全くなかったのです.

ですから,バルトークの第5番(シンメトリックな5楽章構成),ベートーヴェンのラズモフスキー第3番といった名曲が,非常にくっきりと全体を浮かび上がらせて,それぞれ素晴らしい名演奏で展開されました.

今まで,これほど完璧なアンサンブルで聴いた記憶がないほど,バルトークもベートーヴェンも名演でした.

ぜひ近いうちに再来日して欲しい四重奏団です.


 

 


 

 


nice!(0)  コメント(0)  トラックバック(0) 
共通テーマ:音楽

Emerson String Quartet のチェロ辞任予定 [音楽時評]

近年,名演奏を聴かせてくれていたEmerson String Quartet のチェロ,David Finckelが次のシーズン後に辞任するそうです.

それが書かれていたので取り上げた評論ですが,直接には,the late quartets of Mozart and Beethoven を間を開けて3夜シリーズで取り上げる第1夜について評したモノです.
Mr. Drucker and Mr. Finckel were joined, as they have been since 1976, by the violinist Philip Setzer and the violist Lawrence Dutton — had an edge of poignant eloquence.

プログラムには,“It’s tempting to ask whether Beethoven would have composed his last works differently had he not been profoundly deaf.” Is it?と書かれていたといいます.

the concert was excellent, highlighted by a ferocious, revelatory performance of Beethoven’s Quartet in E flat (Op. 127). The harmonic wanderings and weirdly tentative ebullience of the final movement of Mozart’s Quartet in D (K. 575) aptly set up the Beethoven, which the Emerson played with lean clarity.

There was this same clean, lucid heat in the group’s performance of Beethoven’s Quartet in A minor (Op. 132). The fluctuations between savagery and calm in the second-movement Allegro were all the more disorienting because neither extreme was overly exaggerated.
The fluctuations between savagery and calm in the second-movement Allegro were all the more disorienting because neither extreme was overly exaggerated.

The quartet played the relentlessly gorgeous central slow movement with subtle attention to detail. Here an entire history of music was implied just in the slight adjustments the group made to its vibrato. You traveled in a few seconds from the pure tone of the medieval period to the rich warmth of the 19th century, all in the context of a lithe freshness that felt very much of our own time.

なかなかユニークな演奏を展開したようですが,それは計算されたモノで,聴衆は,中世の音楽の冷たさから,19世紀音楽の暖かさを味わうことが出来たと,Emersonの演奏をたいへん高く評価しています.

微妙な表現が多くて,日本語に直しようがありませんので,あとは,どうぞご自由にご渉猟下さい.

 

 

Music Review

An Ebullient Mozart Sets Up a Ferocious Beethoven

Emerson String Quartet at Alice Tully Hall

There is no easier sell in classical music than the late quartets of Mozart and Beethoven.

Audiences eat them up, and the program notes can be loaded with dreamily counterfactual speculations:“It’s tempting to ask whether Beethoven would have composed his last works differently had he not been profoundly deaf.” Is it?

That quotation is from notes written by Eugene Drucker, one of the violinists of the Emerson String Quartet, for the Emerson’s series of three concerts this spring at Alice Tully Hall exploring late Mozart and Beethoven. The first was on Wednesday evening.

It was also the group’s first New York performance since it was announced in February that David Finckel, its cellist, would leave the quartet after next season to devote more time to other projects. Perhaps that is one reason that Wednesday’s concert — at which Mr. Drucker and Mr. Finckel were joined, as they have been since 1976, by the violinist Philip Setzer and the violist Lawrence Dutton — had an edge of poignant eloquence.

Whatever it was, the program may have been standard, but the concert was excellent, highlighted by a ferocious, revelatory performance of Beethoven’s Quartet in E flat (Op. 127). The harmonic wanderings and weirdly tentative ebullience of the final movement of Mozart’s Quartet in D (K. 575) aptly set up the Beethoven, which the Emerson played with lean clarity.

The work’s opening Maestoso chords were less lush than direct and focused, with intimidating gaps between them, but the chords had gained grandeur when they returned after a seething Allegro section.

The third movement, a Scherzando Vivace, became in the Emerson’s reading a strange, stylized alternation of halting indecision and headlong drive. The performance was, refreshingly, neither comfortable nor comforting, without the folksy joviality that many ensembles bring to the fourth-movement Finale. Here the Emerson’s rhythms were regular: less dancing than uncertain, even a bit awkward.

There was this same clean, lucid heat in the group’s performance of Beethoven’s Quartet in A minor (Op. 132). The fluctuations between savagery and calm in the second-movement Allegro were all the more disorienting because neither extreme was overly exaggerated.

The quartet played the relentlessly gorgeous central slow movement with subtle attention to detail. Here an entire history of music was implied just in the slight adjustments the group made to its vibrato. You traveled in a few seconds from the pure tone of the medieval period to the rich warmth of the 19th century, all in the context of a lithe freshness that felt very much of our own time.


nice!(0)  コメント(0)  トラックバック(0) 
共通テーマ:音楽

この広告は前回の更新から一定期間経過したブログに表示されています。更新すると自動で解除されます。