SSブログ

武蔵野文化大ホール:ザルツブルク・モーツァルテウム管弦楽団 [音楽時評]

9月20日,武蔵野文化会館大ホールに,ザルツブルク・モーツァルテウム管弦楽団を聴きに行ってきました.指揮は首席指揮者のアイヴァー・ボルトン,ピアノ・ソロに,モナ=飛鳥・オットが加わっていました.

管楽器は1830年頃の金属製バルブのないモノを使い,弦楽部門はガット弦かどうかは分かりませんでしたが,ほぼ全員がノン・ビブラートで弾いていました.

プログラムは,オール・モーツアルトで,
ピアの協奏曲 第21番 ハ長調 K.567
交響曲第40番 ト短調 K.550
        ※※※※※※※
交響曲第41番 ハ長調 K.551
でした.

ピアノ強行曲第21番は,急ー緩ー急を淡々と着実に弾くピアノに,管弦楽がピッタリ寄り添って,たいへん綺麗にまとまっていました.

交響曲第40番では,特に3楽章で,ホルン,トランペットの音がかなり外れて聞こえました.古楽演奏スタイルは弦楽器の音はビブラートなしなのでたいへん澄んで聞こえるだけに,バルブのない管楽器の外れた音はたいへん気になりました.

それは交響曲第41番「ジュピター」でも同じでした,第40番ほどひどくはなかったのですが,ピッチとテンポの乱れは,第40番の記憶が残っていただけに,聴いていて落ち着けませんでした.

来日以来,既に4~5会の演奏会をこなしてきたにしては,どうしたことでしょう.
バルブが無い分が演奏者の技術で補完されてこその古楽演奏なのですから,今夜の演奏会は期待をかなり大きく裏切るモノでした.首席指揮者が帯同してきて,それでなおこうした演奏を聴かせるのでは,金管楽器はむしろ弾きやすい金属バルブのついたモノにした方がマシだと言いたくなりました.
それは現代楽器+ビブラートか古楽器+ノンビブラートかという論争の中で,現代楽器派から繰り返し主張されてきたことですが,もう一つ言えば,それは演奏者次第だと思うのですが,どうでしょうか.
 


nice!(0)  コメント(0)  トラックバック(0) 
共通テーマ:音楽

Martin Alsop; Baltimore Symphony's ‘Resurrection’ tops the Mahler memorials [音楽時評]

アメリカで女流指揮者のなかで最も人気の高い実力者として知られるMarin Alsop が,Music Director を勤めるBaltimore Symphony Orchestra の2011~12シーズンの開幕を,Mahler memorial として,その有名な‘Resurrection’「復活」をとりあげたそうですが.Washington Post の Music Critic が Baltimore Symphony's ‘Resurrection’ tops the Mahler memorials とアメリカの並みいる Symphony Orchestra の「復活」演奏を押さえて,トップの好演だったと高く評価していましたので,ご紹介します.

The 100th anniversary of Gustav Mahler’s death was in May, apparently inspiring local orchestras to play the composer’s Second Symphony as many times as possible to celebrate the Mahler Year. On Saturday night at Strathmore, it was the Baltimore Symphony Orchestra’s turn to play the “Resurrection,” in a performance that was not without its faults but still the best of several heard this year. と欠点はあったけれども,最高の好演だったと書き出しています.

Marin Alsop opened her season with an interpretation that bubbled with vivacity and force but, like the previous installments of her ongoing Mahler cycle with the BSO, tended to miss the forest for the trees. Alsop’s tempo choices were often distorted, such as overly slow funeral march sections in the first movement and an overly fast third movement. This mannered approach helped neither ensemble unity nor the sense of overall line through the symphony. Most successful was the delicate second movement, an unruffled, nostalgic Landler that bordered on the shmaltzy in its evocation of a memory of the world left behind.
その第1楽章,第2楽章の解釈は,「木を見て森を見ない」モノとこき下ろしていますが,デリケートな第2楽章は絶賛しています.

それでも,The orchestra’s playing was generally excellent, some off-color high clarinet and oboe wails aside, with the strings offering both lush vastness and ethereal transparency and the low brass solid as steel. とオーケストラの演奏を全体としては賞賛しています.
しかし,メゾ・ソプラノには手厳しく,Mezzo-soprano Susan Platts sang with an unpleasant nervous flutter in her voice, and this tremulous quality soured her intonation at times. Alsop bulldozed through her fourth-movement “Urlicht” song, missing most of the potential drama. と批判しています.

しかし,全体としてソプラノに救われたようで,By contrast, soprano Layla Claire rose out of the choral texture with a limpid tone. The Baltimore Choral Arts Society provided the necessary show-stopping moments in the final movement, purring in a disembodied murmur at its entrance and filling the hall with an ecstatic howl at the conclusion. と終楽章は大いに盛り上がったようです.

批評の大見出しは,Baltimore Symphony Orchestra’s ‘Resurrection’ tops the Mahler memorials と並みいる「復活」演奏のトップを占めると書いているのです.

地元の批評では,演奏は素晴らしかったのに,空席が目立ち,一部の聴衆のマナーは見るに堪えなかったと書いていたのが気がかりな点です.

  

  

Baltimore Symphony Orchestra’s ‘Resurrection’ tops the Mahler memorials

The 100th anniversary of Gustav Mahler’s death was in May, apparently inspiring local orchestras to play the composer’s Second Symphony as many times as possible to celebrate the Mahler Year. On Saturday night at Strathmore, it was the Baltimore Symphony Orchestra’s turn to play the “Resurrection,” in a performance that was not without its faults but still the best of several heard this year.

Music director Marin Alsop opened her season with an interpretation that bubbled with vivacity and force but, like the previous installments of her ongoing Mahler cycle with the BSO, tended to miss the forest for the trees. Alsop’s tempo choices were often distorted, such as overly slow funeral march sections in the first movement and an overly fast third movement. This mannered approach helped neither ensemble unity nor the sense of overall line through the symphony. Most successful was the delicate second movement, an unruffled, nostalgic Landler that bordered on the shmaltzy in its evocation of a memory of the world left behind.

The orchestra’s playing was generally excellent, some off-color high clarinet and oboe wails aside, with the strings offering both lush vastness and ethereal transparency and the low brass solid as steel. Mezzo-soprano Susan Platts sang with an unpleasant nervous flutter in her voice, and this tremulous quality soured her intonation at times. Alsop bulldozed through her fourth-movement “Urlicht” song, missing most of the potential drama.

By contrast, soprano Layla Claire rose out of the choral texture with a limpid tone. The Baltimore Choral Arts Society provided the necessary show-stopping moments in the final movement, purring in a disembodied murmur at its entrance and filling the hall with an ecstatic howl at the conclusion.


nice!(0)  コメント(0)  トラックバック(0) 
共通テーマ:音楽

この広告は前回の更新から一定期間経過したブログに表示されています。更新すると自動で解除されます。