SSブログ

Halle:マーラー「大地の歌」改訂版演奏 [音楽時評]

マーラーの交響曲「大地の歌」は傑作の評価が高いのですが,その冒頭部分のテナーの歌唱が非常に困難なことで有名です.But the opening song is one of classical music's most notoriously difficult passages for performers, thanks to the torrential density of its orchestration, which can overwhelm even the loudest of heldentenors in the concert hall. Mahler never heard the work live. Would he have revised it, if he had?

それは冒頭部分でオーケストラが大音響を出して,声量がたいへん豊かなテナーといえどもほとんど歌唱が掻き消されるという難点です.

曲は「大地の歌」というメインタイトルに続き、副題として「テノールアルト(またはバリトン)とオーケストラのための交響曲」(Eine Symphonie für eine Tenor und Alt (oder Bariton) Stimme und Orchester )とあり、通常マーラーが9番目に作曲した交響曲として位置づけられますが、連作歌曲としての性格も併せ持っており、「交響曲」と「管弦楽伴奏による連作歌曲」とを融合させたような作品なのです.
いわゆる「第9のジンクス(作曲家が第9交響曲を書くとそれを最後に亡くなる)」を避けたい意向があったと思われますが,交響曲とするからには,冒頭でオーケストラの力量が必要と考えられたのだろうと思われます.

しかし,ピアノ伴奏版も作曲されており,このオーケストラ版も,もしマーラーが実際の演奏を聴いていたとしたら,必ずや改訂を加えたのでは...といわれ続けてきたのです.

そして現実に, Mark Elder, who asked Colin Matthews to rescore the relevant section for a Hallé performance to mark the centenary of Kathleen Ferrier's birth. Purists might be alarmed, but it actually works rather well.

有名な歌手Kathleen Ferrierの生誕100年を記念した演奏会用に,イギリスのHalle Orchestra の Mark Elder が,作曲家 Colin Matthews に関係部分の書き直しを依頼したのです.
そして,その結果は結構上手くいったと書いています.

Matthews はオーケストラだけが鳴るところではオリジナルを尊重し,歌手Lars Clevemanが歌い始めるところではオーケストラの音色を和らげたというのです.声量のない歌手にはそれでも難しかったかも知れませんが,Clevemanにとっては十分声を隅々まで届かせることが出来たそうです.

しかし,The more refind sound brings with it a shift in tone,however, とこの編曲は音色に微妙な変化をもたらし,replacing existential terror with something more elegiac と,そこまで変化させかねない点への注意を喚起しています.

 

 

Hallé/Elder – review

Bridgewater Hall, Manchester

4 out of 54


Mahler's Das Lied von der Erde is, it is generally agreed, a masterpiece. But the opening song is one of classical music's most notoriously difficult passages for performers, thanks to the torrential density of its orchestration, which can overwhelm even the loudest of heldentenors in the concert hall. Mahler never heard the work live. Would he have revised it, if he had? There are some who believe so, among them Mark Elder, who asked Colin Matthews to rescore the relevant section for a Hallé performance to mark the centenary of Kathleen Ferrier's birth. Purists might be alarmed, but it actually works rather well.

Matthews has Mahler in his system, and this sounds like the real thing rather than pastiche. He retains the raucous original when the orchestra plays alone, but softens the palette whenever Lars Cleveman begins to sing. Matthews also keeps everything well within heldentenor territory; smaller-voiced singers may still, I suspect, have difficulty here. Cleveman, though, is able to roar comfortably at the song's nightmarish climax, rather than vanish into inaudibility.

The more refined sound brings with it a shift in tone, however, replacing existential terror with something more elegiac. This accords with Elder's reflective reading of the work as a whole, but might not work so well in more volatile interpretations. The Hallé did some exceptional things with it throughout – the woodwind solos in the final Abschied were particularly eloquent and unnerving. Alice Coote, who is tremendous in this work, was the mezzo soloist, living out the music with restrained but noble intensity. It was prefaced by Mozart's 40th Symphony, moodily done, with Elder allowing himself, and us, the luxury of every single repeat marked in the score.


nice!(0)  コメント(0)  トラックバック(0) 
共通テーマ:音楽

nice! 0

コメント 0

コメントを書く

お名前:[必須]
URL:[必須]
コメント:
画像認証:
下の画像に表示されている文字を入力してください。

※ブログオーナーが承認したコメントのみ表示されます。

トラックバック 0

この広告は前回の更新から一定期間経過したブログに表示されています。更新すると自動で解除されます。