SSブログ

紀尾井シンフォニエッタNew York 公演 [音楽時評]

紀尾井ホールのレジデンスオーケストラである、紀尾井シンフォニエッタ東京は、ワシントンD.C.に日本から桜が寄贈されて来年が100周年であることを記念して、ワシントンD.C.の国立美術館「ナショナル・ギャラリー・オブ・アート」が開催する「チェリー・ブラッサム・ミュージック・フェスティヴァル」でのコンサートに参加(4/29)するほか、フィラデルフィアのヴェライゾン・ホール(4/27)、ボストンのサンダース・シアター(ハーバード大学)(5/1)、ニューヨークのアリス・タリー・ホール(5/2)で演奏を行う.と公表されていましたが,New York 公演の音楽評が掲載されましたので,ご紹介します.

なお,サンダース・シアター(ハーバード大学)はボストンではなく,隣のケンブリッジにあります.

指揮はUtah Symphony OrchestraのMusic Director, Thierry Fischer, ピアノ・ソロに小菅優が加わっています.いずれも初共演だそうです.

プログラムは,
Mozart’s “Marriage of Figaro” Overture
Mozart’s Piano Concerto No. 22
       ※※※※※※※※
Beethoven’s “Eroica” Symphony
だったようです.

アンコールに,小菅優が,シューマンの「献呈」(リスト編)を
シンフォニエッタが,Shoko Maita wrote “The Annunciation of the Spring,” featuring enigmatic flute parts, in honor of the cherry blossom celebrations. を演奏したとあります.

The orchestra, conducted by Thierry Fischer, played with polish and commitment throughout. Mr. Fischer, the music director of the Utah Symphony Orchestra, who was making his debut with the Kioi Sinfonietta in these concerts, opened the program with a vivid rendition of Mozart’s “Marriage of Figaro” Overture.
と指揮者とシンフォニエッタの関係は良好だったようです.

次に,Yu Kosuge, the soloist in Mozart’s Piano Concerto No. 22, demonstrated  an elegant touch and lithe technique と演奏は素敵だったようですが,彼女が演奏したカデンツァがwritten by Benjamin Britten for Sviatoslav Richter to perform at the Aldeburgh Festival in England, だったそうで,sounded jarring. Both have harmonic twists and flourishes that yank Mozart too abruptly into the 20th century. と批判的です.
イギリスでの演奏にイギリス人作曲家がSviatoslav Richter のために書いた曲が,アメリカでは受け容れ難かったようです.

エロイカは, Mr. Fischer led a vibrant and subtly shaped interpretation of Beethoven’s “Eroica” Symphony. と評価しています.

最後のアンコールで,やっと日本人作曲家Shoko Maita が書いた “The Annunciation of the Spring,” featuring enigmatic flute parts, in honor of the cherry blossom celebrations. で桜贈呈100周年を祝ったそうです.

指揮者とピアニストが紀尾井シフォニエッタと初共演だったようですが,相当の好評を博したようです.

 

Music in Review

Kioi Sinfonietta Tokyo

Alice Tully Hall

It might seem as if a concert honoring the centennial of Japan’s gift of cherry blossom trees to America should have included substantial works by Japanese or American composers. Instead the Kioi Sinfonietta Tokyo offered Mozart and Beethoven for its New York debut on Wednesday evening at Alice Tully Hall, part of a four-city tour of the East Coast.

The orchestra, conducted by Thierry Fischer, played with polish and commitment throughout. Mr. Fischer, the music director of the Utah Symphony Orchestra, who was making his debut with the Kioi Sinfonietta in these concerts, opened the program with a vivid rendition of Mozart’s “Marriage of Figaro” Overture.

Yu Kosuge, the soloist in Mozart’s Piano Concerto No. 22, demonstrated an elegant touch and lithe technique, although the two odd cadenzas she played, written by Benjamin Britten for Sviatoslav Richter to perform at the Aldeburgh Festival in England, sounded jarring. Both have harmonic twists and flourishes that yank Mozart too abruptly into the 20th century.

As an encore, Ms. Kosuge performed Liszt’s arrangement of Schumann’s “Widmung” (“Dedication”). After intermission, Mr. Fischer led a vibrant and subtly shaped interpretation of Beethoven’s “Eroica” Symphony.

The centennial was finally alluded to in the encore. Shoko Maita wrote “The Annunciation of the Spring,” featuring enigmatic flute parts, in honor of the cherry blossom celebrations.


nice!(0)  コメント(0)  トラックバック(0) 
共通テーマ:音楽

nice! 0

コメント 0

コメントを書く

お名前:[必須]
URL:[必須]
コメント:
画像認証:
下の画像に表示されている文字を入力してください。

※ブログオーナーが承認したコメントのみ表示されます。

トラックバック 0

この広告は前回の更新から一定期間経過したブログに表示されています。更新すると自動で解除されます。